Turtles, tempel en safari - Reisverslag uit Arugam Bay, Sri Lanka van Robin - WaarBenJij.nu Turtles, tempel en safari - Reisverslag uit Arugam Bay, Sri Lanka van Robin - WaarBenJij.nu

Turtles, tempel en safari

Door: Jeroen

Blijf op de hoogte en volg Robin

04 Mei 2013 | Sri Lanka, Arugam Bay

Donderdag wordt inderdaad een fijn dagje strand op Tangalle. Het strand mag beslist paradijselijk genoemd worden. Robin heeft er veel schik in om zich door de golven te laten meesleuren. Na het bodyboarden bekeken te hebben, besluit ze dit zelfs ook maar te proberen. Ze is al een echte surf dudette.

's Avonds knallen we nog ff naar een verlaten strand om een schildpad eieren te zien leggen. Alsof we live in een Discovery Channel docu staan! De schildpad heeft het duidelijk zwaar, maar als de kuil met zand is dichtgegooid, schuift ze langzaam weer terug de oceaan in. Aardige belevenis voor ons 3-tjes.

We besluiten met Sri, de man met 3 duimen, verder te reizen de volgende dag. Goeie gast; hij kan met twee duimen aan een hand knijpen. Na de lunch gaan we met zijn busje richting Katagarama. Hij verteld veel over Sri Lanka, oa. Over de tsunami in 2004. Bizar! Ook verteld hij over het Boeddhisme. Of wij zin hebben om een tempel te bezoeken?

Als we bij Gem River Eco Resort aankomen, lopen de apen weer overal tussendoor. Hij stelt voor om langs de tempel te gaan een daarna eten. In onze verwachting; tempeltje in, fotootje en eten... Zou dus ff anders worden :-)

Voordat we naar de tempel gaan, rijden we snel langs de gids voor onze safari de volgende dag. Relaxte vent; ik krijg spontaan een fijne consumptie aangeboden. En Vivien een sarong voor de tempel.

Aangekomen in het dorpje, worden we afgezet bij de markt. Hier kopen we een bak fruit voor het offer. Het zal wel, denken we... Dan richting het complex waar de tempels staan. Het is een multi- religieus gebeuren, naast een boeddhistische is er ook een hindoeïstische tempel en een moskee. Voor het complex is een rivier waar iedereen zich staat te wassen.

Voordat we op het terrein mogen, moeten de schoenen uit. Als we eenmaal het tempelcomplex oplopen komen we in een ge-wel-dige er ervaring terecht. Overal lopen monniken, zingende mensen, apen, koeien en zelfs olifanten. Alle zintuigen worden extreem geprikkeld door het schouwspel van geur (wierook), geluid en kleur van bloemen en fruit. Robin is natuurlijk weer een attractie op zich. Iets wat ze zo langzamerhand een beetje irritant gaat vinden....

We lopen door de straten van het tempelcomplex heen, waar je verschillend kraampjes hebt om offers te kopen. Het ziet er allemaal schitterend geordend uit. Af ent toe moet je ff opzij voor een olifant die voorbij komt wandelen. Robin kijkt haar ogen uit.

We kopen een aantal bloemen voor het offer bij de laatste tempel van het complex. Voordat we dit doen komen er een stuk of 30 menselijk met muziek in polonaise voorbij terwijl ze een doek boven hun hoofd houden en om de toren heen lopen. Een aantal oude (lelijke) monniken lijken in trance, terwijl de schemering inzet. De ervaring wordt er alleen maar heftiger van. We offeren de bloemen bij het Buda beeld en doen een wens. 'Ik heb de wens van Assepoester papa!'

Daarna lopen we terug naar de eerste tempel, waar het volgende rituele schouwspel begint. Sri heeft onze fruitschaal opgehaald. Robin, Viv en ik worden gewenkt de tempel in te komen. We gaan er helemaal in op met z'n 3-tjes en we lopen naar voren waar een aantal priester-achtige figuren staan.

De kleuren, warmte, geur en het het geluid van trommels, fluiten en biddende mensen maakt de ervaring echt bizar. Alle mensen in de tempel kijken ons aan terwijl we naar voren lopen. We geven de fruitschaal aan de priester en lopen terug. De mensen wijzen dat we terug moeten naar de priester, we krijgen een schaal terug, en lopen naar de uitgang aan de zijkant. Hier krijgen we nog een stip op ons voorhoofd en lopen als Shanti alledrie verder...

Nog onder de onder de indruk lopen we weer door de straatjes heen. 'Sir, Sir, you have to walk under the elephant 3 times for luck' . Na enige aarzeling loop ik naar het beest en loop 3x onder zijn lichaam door. Een stap van de kolos en een telefoontje naar de levensverzekering was op z'n plaats geweest...

Het fruit wat we terugkregen, geven we aan de armen die er zitten. Het idee is dat wij wat aan de goden geven, de goden geven wat terug en wij geven dat weer door. Een monnik legt uit dat we het niet goed hebben gedaan in de tempel,maar dat is niet erg. We hebben wat geleerd en de volgende keer zullen we het vast goed doen. Beter geloof dat Boeddisme, ik meen dat er ook religies zijn waar ze je stenigen als het niet naar de zin van een idiote imam gaat...

De volgende dag staan we om 5 uur op voor de safari in Yala National Park. Om 6 uur beginnen als een van de eerste jeeps aan onze tocht. We zien krokodillen, adelaars, wilde zwijnen, olifanten, maraboes, apen, buffels en nog veel meer. Robin vindt het prachtig, vooral de baby olifantjes die op 2 meter langs onze jeep lopen. Na de safari valt ze in een diepe slaap en wordt pas wakker als we 5 uur later aan de oostkust in Arugambay na veel zoeken ons volgende verblijf vinden.

Morgenochtend om 6 uur lig ik in het water om wat golven te bedwingen met m'n surfplank. Deze vakantie begint lekker op gang te komen. Whaaaaa!

See Yah!

• 05 Mei 2013 - 10:01

Sjef:

hallo 3-tjes, leuk om weer wat van jullie belevenissen te lezen. het is trouwens ook mooi geschreven, af en toe lijkt het of je er midden in zit. ja die dochter van jullie is natuurlijk een lief snoepie en dat trekt aandacht.
    moeten zeggen dat we eigenlijk elke dag al weer opnieuw uitkijken naar nieuwe berichten, het begint erg leuk te worden. tot spoedig dan maar weer. vandaag is het hier ook een mooie dag
    veel plezier en doe voorzichtig maar blijf lekker genieten. kus

• 06 Mei 2013 - 14:26

Constance:

Hallo vakantiegangers!
    Dat klinkt goed allemaal!
    En wij hier maar hard werken...! ;-) Nee hoor, ik was vorige week om droevige reden ook een weekje vrij...! Nu weer vol aan de bak. Alles onder controle!

Geniet ervan, he?!

• 06 Mei 2013 - 15:58

Pim:

Mooi verhaal Jeroen, nog veel plezier!!!

• 06 Mei 2013 - 18:55

V&W: