Brouwersdam in Afrika! - Reisverslag uit Maputo, Mozambique van Robin - WaarBenJij.nu Brouwersdam in Afrika! - Reisverslag uit Maputo, Mozambique van Robin - WaarBenJij.nu

Brouwersdam in Afrika!

Door: Jeroen

Blijf op de hoogte en volg Robin

08 Mei 2014 | Mozambique, Maputo

Op zondagmiddag vertrekken we dus richting Xai Xai. Catherine, een 46-jarige backpacker met de kleinste backpack die we ooit gezien hebben, rijdt met ons mee. Zij reist al vanaf november door Afrika. Over land. Met de bus vanaf Kenia. Respect!

Ergens 40km ten noorden van Xai Xai, moeten we zoeken naar een dirt road richting de kust. Aangezien reizen in Mozambique steeds weer langer duurt dan je vooraf denkt, rijden we met een ondergaande zon nog steeds op de N1. Als het al lang donker is komen we het bord tegen richting Zona Braza. Na 10km op een zandweg komen we aan op onze nieuwe plek, waar we kreeften en biefstuk voorgeschoteld krijgen.

Als we wakker worden, zien we de schoonheid van de Mozambikaanse kust vanaf ons veranda; hoge duinen en een paar huisjes en verder niks. Het lijkt wel op de Brouwersdam in Zeeland. Alleen zie je daar dan weer geen schildpadden voorbij komen ;-) Als het eb wordt komt er een rotspartij boven het water uit, waar je lekker overheen kunt lopen. Een paar kleine jongetje die aan het vissen zijn geven me oesters die ze zo uit het water ophalen. Slurp... Lekker! Net als op de Grevelingen bij de Brouwersdam, alleen hebben ze daar een andere kleur. Uhh, nee niet de oesters.

Maandagnacht en dinsdagochtend gaat de vergelijking met Zeeland helemaal op, als er een flinke storm overkomt. Mooi om met Robin door de duinen te rennen! We besluiten rond de lunch weer verder te rijden. Na Xai Xai zijn we weer aan de beurt voor een politie praatje. Catherine begint achterin meteen te roepen naar de agent om zijn 'number' (legitimatie). Ik geef de agent een kopie van mijn rijbewijs en paspoort. Hij begint te lachen: 'where is your hair now!?' Dolle pret on de auto... bij de overige inzittenden dan...

Catherine droppen we ergens langs de weg, waar zij verder opgepropt in een 'chopperbus' verder reist naar Maputo. We rijden 5 km verder naar The Blue Anker Inn. Hier maken we ons op voor de reis naar de grens bij bij Komatipoort via 'THE scam city from Hell'... Maputo.... Whoe....

Rond 10uur rijden we onze geliefde Mozambikaanse vakantieparadijs binnen. Wat een pleuris zooi. Overal is het een grote chaos, getuter, geduw en getrek. Bussen vol met mensen en klerezooi op het dak dreigen van ellende om- of uit elkaar te vallen. Onze vrinden met de platte pet weten we steeds te ontwijken. Negeren, onnodig rechtsrijden of bumperkleven blijkt het best te werken. Ze zien ons Zuid-Afrikaanse kenteken te laat. Of hebben simpelweg geen manier om achter ons aan te komen. Een spel wat 2 uur lang voortduurt, haha.

Nog even snel de grens over via een lange rij bij de immigrations. En hop, ons avontuur in Mozambique zit erop. Mozambique, waarvan we slechts 700km gezien hebben, maar waar we nog 3000km verder noordwaarts hadden kunnen rijden tot aan Tanzania en Malawi, is echt Afrika! Met kleine dorpjes, vrouwen met zooi op hun hoofd (en corruptie). De onderwaterwereld is WOW!

Check! been there, done that!

Robin maakt zich op voor een nieuwe aflevering van 'Robin in 't Wild. Ditmaal is zij in Kruger National Park. Maar dat lieve leesvriendjes, lezen jullie de volgende keer. Snaveltjes toe en oogjes dicht ;-)

To be continued!

See Yah!

• 08 Mei 2014 - 14:36

Hildegard Wuijster:

Fijn dat jullie weer veilig in zuid Afrika zitten. Veel plezier nog.dikke kus

• 08 Mei 2014 - 21:30

Bart:

Klinkt goed vanuit zonnig Hawaï;-) veel plezier nog!!