Pristine Sea! - Reisverslag uit Inhambane, Mozambique van Robin - WaarBenJij.nu Pristine Sea! - Reisverslag uit Inhambane, Mozambique van Robin - WaarBenJij.nu

Pristine Sea!

Door: Jeroen

Blijf op de hoogte en volg Robin

01 Mei 2014 | Mozambique, Inhambane



Op maandagochtend ga ik vol goede moed de Indische Oceaan vanuit de oostkust van Afrika verkennen. Ooit zag ik tijdens mijn duik in Kenia in '96 mijn eerste haai. In de ongeveer 120 duiken die ik sindsdien gemaakt heb, zouden er nog vele haaien volgen. In de Atlantische Oceaan, Pacific, Caribische Zee, Rode Zee en in de Chinese Zee. Hoewel ik ongeveer 15 soorten heb gezien, blijven er nog meer dan 100 soorten die ik nog niet heb mogen aanschouwen. Vorige week in Umkomaas mocht ik in ieder geval de Oceanic Blacktips (broertje van de Oceanic Whitetip, die in onze woonkamer hangt) aankruisen.

De eerste duik gaat zo'n 33 meter diep naar een rif genaamd 'Giants'. Bij Giants zaten er weliswaar geen haaien, maar een Patato Bass van een kilootje of 300. Wat een monster! De murenes lijken hier ook aan de steroïden te zitten.

Aangezien het toerisme hier nog niet ontwikkeld, Mozambique is pas in 1994 door Portugal verlaten en verkeerde daarna jarenlang in een burgeroorlog, is alles nog relatief onaangetast. Niet alleen op land maar zeker onderwater. Dolfijnen zwemmen en surfen de hele dag langs het strand, soms wel met 30 tegelijk. Er zijn 1.500 manta's geïdentificeerd door marine biologen, die hier continue onderzoek doen. Zij duiken mee met ons en geven 's avonds colleges over deze en andere bewoners van de zee hier.

National Geographic maakt zelfs een documentaire over de onderwaterwereld hier. De documentaire gaat 'Pristine Seas' heten en is vanaf september te zien op mijn geliefde kanaal. Mijn Canon g15 valt wel een beetje in het niet bij de apparatuur van National Geographic... Maar ja, als NG hier filmpt terwijl ik hier ook mijn shots maak... Who cares! Whaaa!

Helaas zie ik de manta's niet bij Giants, en ook de volgende morgen bij Reggi's laten ze hun soms wel 8 meter brede lijf nog niet zien.

Dinsdagmiddag maak ik mijn langste duik ooit, op een ondiep rif. Pas na 78 minuten komen we weer boven. Na een aantal octopussen en veel maco-leven gezien te hebben. Onder andere garnalen-met-bokshandschoenen (geen idee hoe ze heten ;-)).

Woensdag besluit ik om niet te duiken, het bloed komt uit uit mijn sinus... Met hevige koppijn (@marcel&bart, dezelfde ellende als Honduras:-( ). Wel gaan we naar Casa Barry's, waar Libby een college geeft over de walvishaai. Vol overgave vertelt ze over deze dieren en de wijze waarop de 'Marine Megafauna' organisatie deze dieren in kaart brengt en ze middels tags volgt in hun bewegingen. Robin, getooid met haar eigen walvishaai, zit vol bewondering naar het verhaal te luisteren. De reuzen van de zee zwemmen tussen Tofo, Madegaskar en de Malediven. Zou mijn walvishaai van het Zuid Ari Atol (vorige trip :-)) ook Tofo aangedaan hebben?

Vol goede moed (en een vreselijke kater van mijn kant, maar ja... wat was het gezellig :-)), stappen we met z'n drieën op zaterdagmiddag in een zodiac. Op zoek naar onze whalesharks. Robin vindt het helemaal top. Uiteindelijk zien we er helaas geen :-(. Maar het enthousiasme van Robin, nadat ze een school tonijnen heeft zien jagen, maakt het helemaal goed.

Zondag, mijn laatste kans op groot wild. In de vorm van manta's of walvishaaien dan. Want in de overige duiken zie ik oa. een hamerhaai (zo'n heule grote), spotted eagle Ray's, White tips, grey reed sharks, enneh.... Veel in ieder geval! Tofo certainly is a 'Pristine sea'!

Om 7.15u knalt de zodiac door de branding om 6km uit de kust verder halt te houden bij Hospital (naam van het rif). Helaas ook hier geen grote plankton eters. Maar dan komt mijn 'finest hour'. Tijdens ons oppervlakte interval voor de volgende duik, komt er een groep dolfijnen aan. Ik bedenk me geen moment en spring met mijn snorkel het water in. De dolfijnen komen van alle kanten aangezwommen, terwijl ik aan het filmen ben. De hoge tonen in het water ontroeren, terwijl een kleine baby dolfijn steeds mijn kant uit komt, maar telkens de pas afgesneden wordt door de moeder. Wat een ervaring!!!!

Veel te laat rijden we met de auto richting Xai Xai, waar we een dirt-road richting Zona Braza oprijden. Alweer een pareltje aan de met hoge duinen bezaaide kust van Mozambique.

See yah!

ps. @ Bart, have fun at Hawaï! Go with the flow, enjoy and happy diving!!!

  • 07 Mei 2014 - 15:49

    Hildegard Wuijster :

    Leuk weer wat van jullie te horen/lezen. Geweldig verhaal. Geniet er maar van. Veilige terugreis naar Zuid Afrika of zijn jullie daar al? Kus voor allemaal van hildegard

  • 07 Mei 2014 - 19:54

    Sjef Kok:

    hallo, ben nieuwsgierig naar de foto's. trouwens vermaakt Vivien zich ook een beetje.
    de dagen worden korter, dus nog veel plezier met zijn drieen. rij voorzichtig en hopelijk nog meer mooie ervaringen

  • 08 Mei 2014 - 07:03

    Monique:

    Wat een verhaal weer, kan niet wachten om ook weer te gaan duiken! Mis wel het vervolg van 'Robin in het wild'.....

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Mozambique, Inhambane

Robin

Actief sinds 21 April 2013
Verslag gelezen: 329
Totaal aantal bezoekers 41764

Voorgaande reizen:

17 Juli 2019 - 09 Augustus 2019

Tanzania honeymoon roadtrip

06 Juli 2017 - 29 Juli 2017

Maleisië en Borneo

07 Juli 2016 - 31 Juli 2016

Filipijnen en Hong Kong

17 April 2014 - 12 Mei 2014

Zuid Afrika en Mozambique

26 April 2013 - 22 Mei 2013

Sri Lanka & Malediven

Landen bezocht: