God bless - Reisverslag uit Inhambane, Mozambique van Robin - WaarBenJij.nu God bless - Reisverslag uit Inhambane, Mozambique van Robin - WaarBenJij.nu

God bless

Door: Jeroen

Blijf op de hoogte en volg Robin

30 April 2014 | Mozambique, Inhambane

Door te reizen probeer ik buiten mijn comfort zone nieuwe culturen en gewoontes te ontdekken en te zien hoe ik daar mee om ga. In de Caraïben de vibe, in Midden Amerika het 'gringo' gevoel en in Azië het vredige en liefdevolle.. En in Afrika?

Vanuit Hluhluwe besloten we zonder geboekt hotel te gaan rijden richting Swaziland en Mozambique. Een schitterende rit vanuit het 'wildreserve' allereerst naar Swaziland. Hoewel dit ongetwijfeld de rit met de mooiste vergezichten ooit was, besloten we toch meteen de grens over te steken naar Mozambique (Moz).

Zowel bij de grens van Zuid Afrika naar Swaziland als die naar Moz was het eerst het land uit en door niemandsland naar de 'andere' grens. Loket 1 een briefje halen, stempel bij loket 2, briefje inleveren bij loket 3. Vingerafdrukken nemen en briefje afgeven. Loket 4 de auto en andere zaken registreren. Loket 5 betalen voor de diensten van de vorige loketten, en door... Kost iedere grens een uurtje.

In Mozambique rijden we door kleine dorpjes en bergen heen. In de verte zien we Maputo liggen, de hoofdstad van Moz met aan de horizon veel hoogbouw. Komt wel goed om hier een hotel te vinden zeggen we tegen elkaar. Nog niet wetende dat Maputo 'the scam city from hell' bleek te zijn.

We rijden de stad in via een tolweg en komen in een chaos terecht. Dan begint de ellende. Een politie agent annex militair uitziende neger wenkt ons naar de kant. Ik volg. Ik raak geïntimideerd door de AK47 om zijn nek, maar sta hem vriendelijk te woord. Hij vraagt om de gele vesten die je om moet doen bij ongelukken. Check! Die heb ik van thuis meegenomen. Dan de gevaren driehoek. Ja, in de achterbak. 'You have to got two! I give you a fine! You go to policestation!!!' Snauwt die klojo (zacht uitgedrukt) me toe. Na wat onderhandelen, kan ik hem omkopen voor 500 Rand. 'god bless', durft die hopelijk voormalig kindsoldaat nog te zeggen na ontvangst van de 'bribe'...

Daarnaar komen we met veel pijn en moeite in een te duur hotel terecht waar alleen maar Moslims zitten. Ook gezellig... We besluiten om om 6 uur 's ochtends weg te gaan. Op zondagochtend zullen ze er wel niet staan, toch. Maar na 2 km rijden... Vul het zelf maar in... Weer een geweer in mijn neus. Deze keer bluf ik hem op Rotterdamse wijze af.

'South Africa is not Africa', zegt een man tijdens een stop in Xai Xai zo'n 300km verderop richting het noorden. Yep, Moz is echt Afrika en daar hoort het bovenstaande dus bij. En ja, over 'uit je comfort zone' gesproken...

Maar na 8 uur rijden (500km totaal) en vele politie posten verder komen we in het beloofde land, Tofo. Ultra relaxt hebben we een hutje bij Mozambeat. Van een Nederlandse eigenaar, Raymond, waar ik al vanaf februari contact mee heb via email.

De walvishaaien, manta's en 'sick waves' liggen op ons te wachten op 10 minuutjes wandelen. Dit zijn de plekken waar wij de aardbol telkens weer voor bereizen. Ik zeg dan ook: God bless!

See yah!

PS. Door gebrek aan internet is dit verslag verlaat geplaatst en zal nog gevolgd worden door het verslag vanaf maandag.

  • 30 April 2014 - 19:07

    Martin:

    Hahaha, die politie vertegenwoordigers in Mozambique hebben veel weg van de collegae in Bulgarije !! Alleen een andere kleur !! (Daarmee bedoel ik het politiepak en de biljetten !!)


  • 01 Mei 2014 - 09:12

    Sjef Kok:

    ja dit is de cultuur van Afrika, het hangt van omkoping aan elkaar van klein tot groot.
    snel vergeten en genieten waar je voor gegaan bent de haaien, manta's en de golven.
    veel plezier kus

  • 02 Mei 2014 - 14:21

    Pim:

    Mooie verhalen! Laat je niet gek maken daar :-) The eagle has landed.
    Nog veel plezier daar, maar dar komt vast goed!

  • 07 Mei 2014 - 15:07

    Incent:

    pffff. jullie liever dan ik....

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Mozambique, Inhambane

Robin

Actief sinds 21 April 2013
Verslag gelezen: 526
Totaal aantal bezoekers 41774

Voorgaande reizen:

17 Juli 2019 - 09 Augustus 2019

Tanzania honeymoon roadtrip

06 Juli 2017 - 29 Juli 2017

Maleisië en Borneo

07 Juli 2016 - 31 Juli 2016

Filipijnen en Hong Kong

17 April 2014 - 12 Mei 2014

Zuid Afrika en Mozambique

26 April 2013 - 22 Mei 2013

Sri Lanka & Malediven

Landen bezocht: