Robin in het wild naar het einde van de wereld - Reisverslag uit Miri, Maleisië van Robin - WaarBenJij.nu Robin in het wild naar het einde van de wereld - Reisverslag uit Miri, Maleisië van Robin - WaarBenJij.nu

Robin in het wild naar het einde van de wereld

Door: Robin

Blijf op de hoogte en volg Robin

13 Juli 2017 | Maleisië, Miri

Het kleine propeller vliegtuigje neemt ons verder Borneo in. Je zou zeggen dat dit weer een verslag is van 'Robin in het wild', maar volgens m'n vader lijkt het ook steeds meer op 'Robin naar het einde van de wereld'. Als we uit het raampje kijken, zien we alleen maar regenwoud. Maar na twee uur vliegen toch ook een kleine open plek,waar de piloot onze kist midden in de jungle neerzet. Gunung Mulu National Park, hier is Robin!

Hier is het echt super cool, zeker als we 's avonds als het donker is aan onze eerste hiking beginnen. Het eerste stuk over de steiger, maar daarna zo het regenwoud in. Hier zie ik pas echt coole beesten. Tarantula's, een kingfisher, grote wandelende takken en nog veel meer. En ik moet pappie en Lonneke natuurlijk weer een hoop vertellen, want die kijken te weinig naar Freek... Als Lonneke zegt dat we onze zaklamp uit moeten doen, WOW! Allemaal vuurvliegjes om ons heen midden in het regenwoud. YES! Alleen jammer dat ik nog ff van de steiger af lazerde toen m'n vader een kikker liet zien.

Volgende dag, volgende stop: de lang cave en deer cave. Die wilde ik nou wel eens in het echt zien, nadat ik ze al ontelbare keren op BBC Earth had gezien. De deercave is de grootste grot ter wereld, en is het huis het van meer dan een miljoen vleermuizen. Na iets meer dan een uur wandelen door de jungle zijn we er. Wauw, wat groot. M'n vader zegt dat er drie 747's inpassen. Heel de grot ligt vol met gouano (vleermuizen poep). En daar zitten weer miljoenen kakkerlakken op. We verkennen heel de grot in meer dan een uur. Daarna is het tijd voor de 'Bat Exodus', bij het vallen van de schemer vliegen miljoenen vleermuizen de grot uit de jungle in voor het diner. SUPER GAAF!

'Nog verder de jungle in!', zegt pap de volgende dag. En hup we gaan met een kano een uur de rivier af en stoppen bij een indianen dorp. Er staat een longhouse waar alle mensen uit het dorp in wonen. En ik krijg een echte blaaspijp met echte pijltjes, net zo een als de oude indiaan die ons meeneemt de jungle in.

Het het heeft geregend vannacht, dus ik loop tot m'n enkels in de modder over de jungletrail. Na een halfuur zegt pap: 'dus onze GPS in deze jungle is een bejaarde indiaan, die geen Engels spreekt met een blaaspijp en een kapmes'. Lonneke en ik lachen en lopen vrolijk door.

Dan na een uur lopen... WOW, SUPER GAAF! Een super waterval midden in het regenwoud. Zo cool, en we zijn er helemaal alleen. We zwemmen en douchen er onder. Heerlijk! De Indiaan laat nog even z'n skills zien met z'n blaaspijp, pappie verwijdert nog ff een bloedzuiger tussen m'n tenen en we lopen weer terug naar het dorp.

Maareh, dat was het weer voor Robin in 't wild voor nu. Want ook aan het einde van de wereld hebben ze een Marriott hotel met zwembad, daar ga ik nu lekker chillen.

Dit was robin in het wild, LATER!

• 13 Juli 2017 - 14:40

Hildegard Wuijster:

Wat hen jij veel moeten lopen Robin.
    Je zult wel moe zijn. Oma is trots op je en ook wel een beetje jaloers
    Dikke kus voor jou en voor papa en Lonneke

• 13 Juli 2017 - 14:54

Christelle:

:-) Super stoer heldinnetje hebben jullie mee....

• 14 Juli 2017 - 12:26

Sjef Kok:

klinkt allemaal zeer indrukwekkend en spannend. het is een echte ontdekkingsreis naar de binnenlanden van Borneo. en dan terug naar de luxe, wel een enorme overgang. erg leuk. Geniet!

Tags: Mulu