Stand your ground!!! - Reisverslag uit Umkomaas, Zuid-Afrika van Robin - WaarBenJij.nu Stand your ground!!! - Reisverslag uit Umkomaas, Zuid-Afrika van Robin - WaarBenJij.nu

Stand your ground!!!

Door: Jeroen

Blijf op de hoogte en volg Robin

20 April 2014 | Zuid-Afrika, Umkomaas

Over de vliegreis kunnen we kort zijn. Tijdens het racen met bagage-karretjes op het vliegveld in Parijs valt Robin een tand door d'r lip, sloopt ze het eerste uur van de vlucht het vliegtuig en valt daarna zo'n uurtje of acht vredig in slaap. We vliegen in zo'n mega Airbus dubbeldek in 10 uur naar Johannesburg.

We hebben besloten om old-school gewoon met een kaart onze weg te vinden (Viv is een van de weinige vrouwen die ik gehad heb, die de kaart niet omdraait als we op terugreis zijn ;-)). En ja, dan moet je dus ff zoeken voordat je de N3 gevonden hebt. Maar goed, voor onnodig lang links rijden krijg je hier geen boete.

We rijden ongeveer 375km over een kaarsrechte weg naar Ladysmith, over glooiende wegen tot we aan de horizon Drakenbergen zien. Robin niet, die tikt nog een paar uurtjes slaap weg. 'Maar ik zie nog geen wilde dieren, pappa', zegt Robin als ze wakker wordt als we stoppen bij een benzine station.

Nauntons Guesthouse is prima voor een duik in een erg koud zwembad.

We besluiten de volgende dag om al 's morgens onze reis te vervolgen. Voor ons gevoel rijden we voor wat betreft de uitzichten door een combi van Grand Canyon, Canada en de Ardennen, erg divers! Reisdoel, Umkomaas, naar B&B 'At The Robertsons'. Weer 300km verderop (als je in een keer goed zou rijden; I rest my case). Sue en Darryl verwelkomen ons in hun huis met uitzicht op de Indische Oceaan.

Enige jaren geleden zat ik iedere zondag middag klaar voor 'Diving adventures' op National Geographic. Daar lieten ze de beste duikplekken ter wereld zien; oa. Elphinstone Reef (rode zee, ben ik al geweest), Ari Atol (Malediven, check, al geweest) en Umkomaas (yep, daar ben ik nu :-)). En laat een man in een van de afleveringen liet zien hoe je een tigershark kunt hypnotiseren en als een baby kunt vasthouden. Laat dat nou de buurman van Darryl en Sue zijn... Nah, dat is toevallig :-) Ga ik dus op zondag met mee, haaitjes kijken. Is weer eens wat anders dan olifant rijden met Pasen (Pasen in Bali 2012, red.).

Walter brieft de duik met de haaien in plat Afrikaans Engels om 6.00u 's ochtends: 'stay vertical so they don't see you as baith. If they approach you look 'm straight in the eyes. And remember, stand your ground!

Walter, die het voorkomen heeft alsof hij zo uit jaws the movie komt, stuurt zijn zodiac door de branding met aan boord 'bait' om de beessies te lokken. Terwijl hij dat doet maak ik met wat Duitsers een duik op een meter of 18 om wakker te worden. Niet heel bijzonder, maar goed genoeg om op een zandbank aan het einde nog een haaientand van een Raggie van de grond mee te kunnen nemen. Dat wordt een ketting voor Robin.

Dan is het zover, over de zee komt een walm van rottende vis ons tegemoet. Walter staat zingend de rotzooi over boord te kieperen. 'Stand your ground' lacht hij als we te water gaan. Op 10 meter zit ik meteen tussen zo'n 15 Oceanic Blacktips. Een ervan komt meteen naar mijn camera met z'n bek open. Oké, stand your ground. En ik geef het beest een zet. Super cool!

En dan doet Walter zijn ding. Hij pakt een haai bij z'n kop, draait 'm om en houdt het 3 meter lang beest op z'n rug 30 seconden in zijn armen. Cool dude! Daarna vraagt hij mijn camera en laat mij midden tussen de haaien m'n ding doen, terwijl hij filmt. Zijn kunstje doe ik niet na. Maar af en toe aan een staart treken geeft wel de gewilde adrenaline kick. Check, weer een van mijn lijstje af. Hoewel, de tigershark heeft zijn gezicht helaas niet laten zien...

's Middags rijden we naar het strand, waar Zuid Afrika de 'braai' flink laat roken. Het is immers Pasen. Het strand is afgeladen. Hoewel er een goede golf is, kom ik niet aan surfen toe. Het is Robin en pappa tijd!

Nu gaan we lekker eten. Morgen weer een dag!

See yah!

  • 20 April 2014 - 18:15

    Hildegard Wuijster:

    Gaaf hoor. Nu de big five nog

  • 20 April 2014 - 21:57

    Monique Kok:

    Wauw! Klinkt weer helemaal geweldig. Heerlijk tijd met z'n 3-en. Nou ja, als Jeroen zich niet in de onderwaterwereld begeeft. Is het een beetje goed te rijden op de wegen? Enjoy!!
    Dikke kus voor Robin x

  • 20 April 2014 - 22:04

    Jeroen:

    Het was al een mooie dag... Maar om als afsluiter te vernemen dat de neuzen afgedroogd zijn, maakt dat ik met een gelukzalig gevoel het bedje induik. Truste!

  • 21 April 2014 - 00:37

    J Lupescu:

    Wat een leuk reis verslag kijk je wel uit met de haaien jeroen ik wil je wel heel terug hoor knuffel voor robin en voor jullie

  • 21 April 2014 - 11:02

    Sjef Kok:

    goed te zien dat jullie behoudens wat kleine krassen goed zijn aangekomen.
    weet niet of het daar werkt en of je bereik hebt, maar google heeft ook roadmaps!
    veel plezier

  • 21 April 2014 - 11:36

    Paul En Nelly:

    Hoi,
    Wat een gaaf verslag zeg, vooral van die haaien, deze moet ik aan mijn lijstje toevoegen.
    Wij hebben zelf bij Sodwanabay gedoken
    Nog heel veel plezier in Afrika.

  • 21 April 2014 - 20:28

    Jeroen:

    @paul, kun jij van een haaientand een ketting maken voor Robin. kom ik snel bij je langs!

  • 22 April 2014 - 20:52

    Vincent :

    Scary en gaaf.. Enjoy!!! X voor drie

  • 22 April 2014 - 21:53

    Usoa:

    Via Vin jullie link doorgestuurd gekregen...tikkie jaloers, dat snap je...foto's zie ik graag nog een keer allemaal! Geniet ervan..xx

  • 24 April 2014 - 00:52

    Pim:

    Mooie verhalen! Enjoy!

Tags: Umkomaas

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Umkomaas

Robin

Actief sinds 21 April 2013
Verslag gelezen: 529
Totaal aantal bezoekers 41741

Voorgaande reizen:

17 Juli 2019 - 09 Augustus 2019

Tanzania honeymoon roadtrip

06 Juli 2017 - 29 Juli 2017

Maleisië en Borneo

07 Juli 2016 - 31 Juli 2016

Filipijnen en Hong Kong

17 April 2014 - 12 Mei 2014

Zuid Afrika en Mozambique

26 April 2013 - 22 Mei 2013

Sri Lanka & Malediven

Landen bezocht: